Κατηγοριοποίηση των χτυπημένων αυτοκινήτων ζητά ο Παγκύπριος Σύνδεσμος Εμπορίας Αυτοκινήτων

Η «Σ» επανέρχεται στο φλέγον θέμα της ασφάλειας των αγοραστών μεταχειρισμένων αυτοκινήτων, μετά τις καταγγελίες του Παγκύπριου Συνδέσμου εμπορίας Αυτοκινήτων. Ο ΠΑΣΕΑ καταγγέλλει ότι «πειρατές» του επαγγέλματος επιδιορθώνουν και πωλούν ως άθικτα, αμφιβόλου ποιότητας και ασφάλειας αυτοκίνητα, με την ανοχή του κράτους, και ζητάει να κατηγοριοποιούνται, για να γνωρίζει ο καταναλωτής τι αγοράζει. Η «Σ» ζήτησε από το τμήμα οδικών μεταφορών (ΤΟΜ) να τοποθετηθεί. Ο Διευθυντής του καταθέτει τις θέσεις του επί των αξιώσεων του ΠΑΣΕΑ, λέγοντας πως, όταν ένα αυτοκίνητο περάσει με επιτυχία από τεχνικό έλεγχο, είναι κατάλληλο να κυκλοφορεί στους δρόμους και δεν υπάρχει κίνδυνος για την οδική ασφάλεια.

Στη Βρετανία, σε αντίθεση με την Κύπρο, υπάρχει κατηγοριοποίηση των αυτοκινήτων. Οι ασφαλιστικές κοστολογούν τις ζημιές, κατηγοριοποιούν το αυτοκίνητο και ενημερώνουν το αρμόδιο Τμήμα της Βρετανίας, το αντίστοιχο του ΤΟΜ της Κύπρου

Απορρίπτει ο διευθυντής του ΤΟΜ το αίτημα των επαγγελματιών του κλάδου, να αναγράφεται στον τίτλο ιδιοκτησίας των μεταχειρισμένων αυτοκινήτων αν είναι χτυπημένα ή όχι, ώστε να είναι ενήμερος ο καταναλωτής. Ο Σωτήρης Κολέττας αναφέρει ότι «αυτό δεν υπάρχει περίπτωση να αναγράφεται. Είναι ευρωπαϊκό έγγραφο και δεν μπορώ να γράφω κάτι, που είναι αδιευκρίνιστο. Να γράψω το χρώμα, τη μηχανή, oτιδήποτε χρειάζεται και υπάρχει στο πιστοποιητικό συμμόρφωσης του αυτοκινήτου, πολύ ορθά. Χτυπημένο αυτοκίνητο είναι με ένα σπασμένο φανάρι, γδάρσιμο, μετωπική ή πλευρική σύγκρουση; Πρέπει να καθορίσουμε τί εστί χτυπημένα. Το κοτσιάνι είναι πιστοποιητικό εγγραφής του οχήματος σύμφωνα με την ευρωπαϊκή οδηγία. Στην Κύπρο το κοτσιάνι είναι πιστοποιητικό ιδιοκτησίας και υπάρχει διαφορά. Το πιστοποιητικό εγγραφής του αγγλικού αυτοκινήτου π.χ. δεν είναι πιστοποιητικό ιδιοκτησίας, είναι πιστοποιητικό κατοχής».

Κατηγοριοποίηση αυτοκινήτων

Ο ΠΑΣΕΑ αντιτάσσει ότι θα πρέπει να υπάρξει κατηγοριοποίηση αυτοκινήτων, όπως συμβαίνει στη Βρετανία. «Εάν δεν μπορεί να αναγράφεται στο “κοτσιάνι” η κατηγοριοποίηση του αυτοκινήτου, μπορεί π.χ. να αναγράφεται στο MOT. Εκ πρώτης όψεως, μιλάμε για αυτοκίνητα που αποζημιώθηκαν από τις ασφαλιστικές και δεν επιδιορθώθηκαν». Πέραν τούτου, προσθέτει, στη Βρετανία λειτουργεί ο ανεξάρτητος ιδιωτικός οργανισμός «HPI», ο οποίος, επί πληρωμή, ενημερώνει τον καταναλωτή για το ιστορικό του αυτοκινήτου, προτού το αγοράσει.

«Αφού υπάρχει αυτή η “τράπεζα πληροφοριών”, θα ήταν σωστό πριν από την εγγραφή, το αυτοκίνητο να τυγχάνει αυτού του ελέγχου. Το Τελωνείο κάνει αυτόν τον έλεγχο, προτού εισπράξει δασμούς, για να διαπιστώσει εάν το αυτοκίνητο είναι κλεμμένο, καταζητούμενο ή αν έχει χρηματικό υπόλοιπο σε τράπεζα. Το ίδιο πιστοποιητικό μπορεί να το χρησιμοποιήσει και το ΤΟΜ για να ταξινομεί το αυτοκίνητο σωστά».

Τα «σημαδεμένα» του 2001

Το 2001, όταν είχε ξεσπάσει σάλος με τα «συναρμολογημένα αυτοκίνητα», ΤΟΜ και Τμήμα Τελωνείων διενεργούσαν ελέγχους. Σύμφωνα με τον κ. Κολέττα, «προτού επιτραπεί η εκτελώνιση κάποιου αυτοκινήτου, το οποίο είχε κάποιο μικρό ή μεγάλο χτύπημα, το επιθεωρούσε η επιτροπή και έκρινε κατά πόσον η ζημιά ήταν τέτοια, που δεν θα επέτρεπε την επιδιόρθωση του αυτοκινήτου, ώστε να είναι σε κατάσταση να χρησιμοποιηθεί ξανά στους δρόμους.

Σ’ αυτές τις περιπτώσεις οι επιτροπές δεν επέτρεπαν την εκτελώνιση του αυτοκινήτου. Σ’ αυτά που είχαν κάποιο σοβαρό χτύπημα, αναγράφαμε στον τίτλο ιδιοκτησίας τους “χτυπημένο”. Με την ένταξη της Κύπρου στην Ε.Ε.», προσθέτει, «εναρμονιστήκαμε με τις ευρωπαϊκές οδηγίες και πλέον δεν μπορούσαμε να κάνουμε αυτούς τους ελέγχους πριν από τον τελωνισμό του οχήματος».

Αυτοκίνητα που εισάγονται από τρίτες χώρες, όπως από την Ιαπωνία, σύμφωνα με τον κ. Κολέττα, μπορούν να ελέγχονται, ωστόσο, λέγει, θα πρέπει να γίνουν προσλήψεις. «Δεν έχω ένσταση να μου δώσει προσωπικό η Κυβέρνηση να στέλνω κάθε μέρα σε κάθε λιμάνι τεχνικό να ελέγχει τα αυτοκίνητα, να παίρνει σημειώσεις και να ενημερώνει. Πρέπει όμως να είναι καθολική η εφαρμογή του συστήματος. Δεν μπορεί να ελέγχω το αυτοκίνητο, που έρχεται από τη «Χ» χώρα, και το αυτοκίνητο που χτυπά στην Κύπρο να μην το ελέγχω».

Τα προβλήματα

Ο κ. Κολέττας αναφέρει ότι το μέτρο του 2001 δημιούργησε προβλήματα. «Ο κόσμος έλεγε, “στα αυτοκίνητα που χτυπούν στην Κύπρο γιατί δεν αναγράφεται στον τίτλο ιδιοκτησίας τους, όταν τα επιδιορθώσουν, ότι είναι χτυπημένα;”. Δεύτερον, έπρεπε να καθορίσουμε τι εστί χτυπημένο. Είναι αδύνατο να κάνεις τον διαχωρισμό και να πεις αυτά τα δέχομαι και αυτά όχι. Τρίτο πρόβλημα του συστήματος με τα κυπριακά, ήταν ότι έπρεπε να το αναλάβουν οι ασφαλιστικές εταιρείες όπως συμβαίνει στην Αγγλία».

Το βρετανικό μοντέλο

Στη Βρετανία, σε αντίθεση με την Κύπρο, υπάρχει κατηγοριοποίηση των αυτοκινήτων. Οι ασφαλιστικές κοστολογούν τις ζημιές, κατηγοριοποιούν το αυτοκίνητο και ενημερώνουν το αρμόδιο Τμήμα της Βρετανίας, το αντίστοιχο του ΤΟΜ της Κύπρου. Χτυπημένα αυτοκίνητα κατηγορίας «Α» και «Β» δεν επιστρέφουν ποτέ στους δρόμους. Χτυπημένα, κατηγορίας «C» και «D», αφού επιδιορθωθούν, επιστρέφουν στον δρόμο. Αυτά είναι που ψωνίζουν, σύμφωνα με τον ΠΑΣΕΑ, οι «πειρατές» του επαγγέλματος, οι οποίοι τα πλασάρουν ως άθικτα στους καταναλωτές στην Κύπρο.

Γιατί δεν γίνεται κατηγοριοποίηση

Ερωτηθείς γιατί δεν συμβαίνει κάτι ανάλογο και στην Κύπρο, όταν ένα αυτοκίνητο εμπλέκεται σε τροχαίο, ο διευθυντής του ΤΟΜ απαντά ότι θα πρέπει να το πράξουν οι ασφαλιστικές εταιρείες, όπως στη Βρετανία. «Το κριτήριο βάσει του οποίου κατηγοριοποιείται ένα αυτοκίνητο σε οποιαδήποτε κατηγορία καθορίζεται από τις ασφαλιστικές. Έχουν τους μηχανικούς τους, επιθεωρούν το αυτοκίνητο, κοστολογούν τη ζημιά και ανάλογα με το κόστος το κατηγοριοποιούν.

Τα κυπριακά, εάν βγει ένα αυτοκίνητο “total loss”, δεν το ξέρουμε εμείς και το επιδιορθώνουν. Δεν είμαστε μέσα στον δρόμο κάθε μέρα και παρακολουθούμε δυστυχήματα. Ούτε η Αστυνομία δεν πηγαίνει πλέον στα δυστυχήματα, εκτός και αν υπάρχουν τραυματισμοί. Ποιος θα μας πει ότι το «Χ» αυτοκίνητο ενεπλάκη σε δυστύχημα και έχει ελαφρές ή σοβαρές ζημιές; Οι μόνοι που μπορούν να μας πουν είναι οι ασφαλιστικές εταιρείες.

Συμφέρει στις ασφαλιστικές να κάνουν αυτό το πράγμα; Η απάντηση είναι «όχι» και δεν το κάνουν. Στις μόνες περιπτώσεις, που λαμβάνουμε πληροφορίες για δυστυχήματα, είναι όταν σπεύσει επί τόπου η Αστυνομία. Πολλές φορές, όταν τα αυτοκίνητα έχουν σοβαρές ζημιές, στέλνουμε επιθεωρητή και εάν κρίνει ότι η συμπεριφορά του αυτοκινήτου, έστω και μετά την επιδιόρθωσή του, δεν θα είναι σωστή, το διαγράφουμε», αναφέρει ο κ. Κολέττας.

Ερωτηθείς κατά πόσον υπάρχει τρόπος να υποχρεωθούν οι ασφαλιστικές να το πράξουν, ο διευθυντής του ΤΟΜ απαντά ότι, «ο μόνος τρόπος είναι ο τεχνικός έλεγχος των αυτοκινήτων. Όταν τα αυτοκίνητα πηγαίνουν σε τεχνικό έλεγχο και μετριούνται οι διαστάσεις τους, η συμπεριφορά τους και περνούν, είναι κατάλληλα για οδική χρήση».

Ο ΠΑΣΕΑ επιμένει, «πρέπει να βρεθεί τρόπος από το κράτος ν’ αναλάβουν αυτήν τη διαδικασία οι ασφαλιστικές. Αν δεν τους πει κάποιος ότι πρέπει να το κάνουν, δεν θα το κάνουν. Είναι απλό, οι ασφαλιστικές θα ενημερώνουν το ΤΟΜ όταν αποζημιώνουν ένα αυτοκίνητο επειδή κρίνουν ασύμφορη την επιδιόρθωσή του. Είναι εξωπραγματικό να προσπαθούμε εμείς να πείσουμε την κρατική μηχανή να λάβει μέτρα προστασίας του καταναλωτή».

ΜΟΤ και σύγκρουση

Ο τεχνικός έλεγχος των αυτοκινήτων στην Κύπρο, σύμφωνα με τον κ. Κολέττα, είναι από τους καλύτερους στην Ε.Ε., παρά τα προβλήματα. «Κλείσαμε ορισμένους ιδιωτικούς σταθμούς διότι πέρασαν αυτοκίνητα, τα οποία δεν έπρεπε να περάσουν. Ο πόλεμος που δεχόμαστε δεν περιγράφεται». Την ίδια ώρα, καλεί όσους επικαλούνται την οδική ασφάλεια, να απαντήσουν πόσα δυστυχήματα οφείλονται σε κακή μηχανική του αυτοκινήτου. «Τώρα δηλαδή που δουλεύουν και οι ισιωτές, οι μηχανικοί μας και οι έμποροι των εξαρτημάτων, αν έρθει ένα αυτοκίνητο λίγο χτυπημένο, γιατί πρέπει να μας πειράζει; Δεν θέλω να αναφερθώ στους πραγματικούς λόγους που οδήγησαν τον ΠΑΣΕΑ να θέσει τέτοιου είδους θέμα, αλλά δεν μπορεί αυτός ο σύνδεσμος να μηδενίζει το έργο των κρατικών υπηρεσιών και να επιρρίπτει ευθύνη γιατί έρχονται στην Κύπρο αυτοκίνητα μεταχειρισμένα, ορισμένα μπορεί να είναι και λίγο χτυπημένα», αναφέρει.

Ο ΠΑΣΕΑ απαντά ότι θέλει να προστατεύσει τον καταναλωτή, «ώστε να μην είναι έρμαιο στις ορέξεις του κάθε “πειρατή”, ο οποίος “παίζει κορώνα-γράμματα” την ασφάλειά του και το βαλάντιό του, αφού δεν ενημερώνεται για την προτέρα κατάσταση του αυτοκινήτου που αγοράζει. Ο ΠΑΣΕΑ εκτιμά και σέβεται τις ενέργειες του κράτους, αλλά οφείλει να κρούσει κώδωνα κινδύνου σε κράτος και καταναλωτές. Δεν θέλει, ασφαλώς, να σταματήσουν να δουλεύουν αυτοί οι επαγγελματίες. Θέλει να προστατευθεί ο καταναλωτής, που δεν έχει εμπειρία και γνώσεις για να αντιληφθεί τι αγοράζει από “πειρατές”, που δημιούργησαν το πρόβλημα με την ανοχή του κράτους».

Εκστρατεία Φορολογικών Αρχών

«Παγανιά» βγήκε το Τμήμα Φορολογίας, για εντοπισμό μη εγκεκριμένων εισαγωγέων αυτοκινήτων, ως μέτρο πάταξης της φοροδιαφυγής. Η εν εξελίξει εκστρατεία ήταν στα σκαριά, ωστόσο σύμφωνα με έγκυρη πηγή, «όταν ήρθαν οι καταγγελίες του ΠΑΣΕΑ, τέθηκε σε εφαρμογή και αξιοποιήθηκαν στοιχεία από διάφορες βάσεις δεδομένων. Εντοπίσαμε πρόσωπα, τα οποία είναι ξεκάθαρο ότι εισήγαγαν αυτοκίνητα ως επαγγελματική δραστηριότητα. Μιλάμε για άτομα, που εισήγαγαν σημαντικό αριθμό αυτοκινήτων, όχι ένα ή δύο. Δίδεται προθεσμία 2 μηνών για να εγγραφούν στον ΦΠΑ. Μέχρι το τέλος του χρόνου θα γνωρίζουμε ποιος εγγράφηκε και ποιος όχι». Το Τμήμα, όπως αποκάλυψε η «Σ», έχει αποστείλει επιστολές σε αρκετά πρόσωπα. Οι ίδιες πηγές επιβεβαίωσαν ότι κάποιοι έσπευσαν και εγγράφηκαν στον ΦΠΑ. «Σε κάθε περίπτωση θα πληρώσουν αναδρομικά», αναφέρει.

Πηγή: sigmalive.com

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email
Share on print

Ετικέτες

[adrotate banner="18"]
[adrotate banner="5"]
[adrotate banner="6"]

Πρόσφατα Άρθρα

Follow Us

[et_bloom_inline optin_id="optin_3"]