Το μέλλον στη διανομή ασφαλιστικών προϊόντων και η αναθεώρηση της Οδηγίας IDD

Γράφει η Μυρτώ Χαμπάκη* (Αναδημοσίευση απο το nextdeal.gr)

Όπως ήταν εξ αρχής αναμενόμενο, το 2021 είναι η χρονιά κατά την οποία θα γίνει η πρώτη αναθεώρηση του κειμένου της Οδηγίας IDD για την διανομή ασφαλιστικών προϊόντων. Για το λόγο αυτό, η Ευρωπαϊκή Αρχή Ασφαλίσεων και Επαγγελματικών Συντάξεων (EIOPA) την 12η Νοεμβρίου 2020 ανακοίνωσε σχετική έρευνα προκειμένου να συγκεντρώσει σχόλια από όλα τα ενδιαφερόμενα μέρη για την μέχρι τώρα εμπειρία τους από το κανονιστικό πλαίσιο, κυρίως στο κομμάτι της βελτίωση της ποιότητας των παρεχόμενων συμβουλών και των μεθόδων πώλησης, καθώς και για τις επιπτώσεις της Οδηγίας μικρομεσαίες επιχειρήσεις διαμεσολάβησης.

Η έρευνα έχει καταληκτική ημερομηνία την 1η Φεβρουαρίου και τα ευρήματα της θα διαμορφώσουν τις θέσεις της Ευρωπαϊκής Αρχής Ασφαλίσεων και Επαγγελματικών Συντάξεων για περαιτέρω βελτιώσεις του υφιστάμενου κανονιστικού πλαισίου κατά την αναθεώρηση. Αλλά οι βελτιώσεις αυτές θα γίνουν προς ποια κατεύθυνση;

Για να απαντήσουμε σε αυτό το ερώτημα θα πρέπει να λάβουμε υπόψη τις εξελίξεις στην παγκόσμια ασφαλιστική βιομηχανία οι οποίες αφενός επηρεάζονται από την αλματώδη ανάπτυξη της ασφαλιστικής τεχνολογίας (InsurTech) αλλά και επιταχύνονται λόγω της πανδημίας του COVID-19.

Η παγκόσμια ασφαλιστική βιομηχανία , μπροστά σε αυτό τον κόσμο που αλλάζει καθημερινά, βρίσκεται σε ένα μεταβατικό στάδιο, σε ένα μεγάλο σταυροδρόμι : τα παιδιά που θα ξεπεράσουν τα 100 χρόνια ζωής έχουν γεννηθεί – είναι τα παιδιά μας – η τεχνητή νοημοσύνη αντικαθιστά τον άνθρωπο, πλέον υπάρχουν συνθετικά μέλη, αυτοκινούμενα αυτοκίνητα, το ίντερνετ των πραγμάτων που κάνει το σπίτι μας έξυπνο και επικοινωνιακό με τον έξω κόσμο, οι wearable συσκευές συνδέουν τον άνθρωπο και τα βιομετρικά του χαρακτηριστικά σε οποιαδήποτε βάση δεδομένων κλπ. Πλέον μιλάμε για χιλιάδες οικοσυστήματα πληροφοριών που δύνανται να κάνουν την ασφάλιση πιο έξυπνη και εύκολα προσβάσιμη.

Σταδιακά, και όσο η τεχνολογία θα εισβάλει ακόμα πιο πολύ στη ζωή μας, τίποτα δε θα θυμίζει την παραδοσιακή ασφάλιση γιατί με την χρήση της τεχνολογίας η έννοια της αβεβαιότητας γίνεται προβλέψιμη βεβαιότητα – άρα και μη ασφαλίσιμη, ο οδηγός γίνεται προηγμένο GPS και η υγεία και η σύνταξη σταδιακά καθορίζονται με άλλες παραμέτρους και έχουν άλλα χαρακτηριστικά. Εάν ο ίδιος ο πυρήνας της ασφάλισης αλλάζει είναι λογικό να αλλάξουν και τα παρεχόμενα ασφαλιστικά προϊόντα. Και όταν αλλάζουν τα προϊόντα αλλάζουν και τα κανάλια διανομής τους! Μη ξεχνάμε ότι πριν από εμάς έχουν αλλάξει και οι πελάτες μας.

Στα τέλη του 2018 βιώσαμε την ενσωμάτωση της Οδηγίας IDD για τη διανομή ασφαλιστικών προϊόντων στα Εθνικά Δίκαια των Κρατών μελών της Ε.Ε. καθώς και την ενσωμάτωση του Κανονισμού για την Προστασία Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα του γνωστού πια σε όλους μας GDPR. Ήταν μια αρκετά δύσκολη χρονιά για τον κλάδο από άποψη Κανονιστικής Συμμόρφωσης. Πιστεύω ότι η κανονιστική προσαρμογή δεν σταματάει εδώ. Θα έλεγα πως είδαμε μόνο τη κορυφή του κανονιστικού παγόβουνου.

Αν αφήσουμε για λίγο στην άκρη τις τεχνολογικές αλλαγές που συμπαρασύρουν τον κλάδο σε ένα προδιαγεγραμμένο μέλλον, και εάν επικεντρωθούμε καθαρά στις νομοθετικές αλλαγές που επήλθαν λόγω των πρόσφατων Ευρωπαϊκών Οδηγιών, παρατηρούμε ότι:

  • Αφενός, το πλαίσιο για την ασφαλιστική διανομή ρύθμισε μαζί με τα παραδοσιακά δίκτυα τις online πωλήσεις και τους aggregators – διευρύνοντας το πεδίο εφαρμογής του – και υιοθετώντας τις ίδιες απαιτήσεις ορθής λειτουργίας. Συνεπώς, στο εξής όλα τα δίκτυα διανομής, θεωρητικά, λειτουργούν επί ίσοις όροις. Για ποιο λόγο έγινε αυτό; Γιατί η Ευρωπαϊκή Ένωση προετοιμάζεται σταδιακά για το μέλλον της διανομής .
  • Αφετέρου το πλαίσιο για την προστασία προσωπικών δεδομένων, ακριβώς λόγω του καταιγισμού της τεχνολογίας και της ευρείας χρήσης των big data, ήρθε να προστατεύσει τον καταναλωτή από πιθανή εκμετάλλευση των δεδομένων του. Μην ξεχνάμε ότι σε αυτόν τον κόσμο που αλλάζει η επεξεργασία μεγάλου όγκου δεδομένων αποτελεί την βάση για την κερδοφορία και την βιωσιμότητα όλων των επιχειρήσεων – και των ασφαλιστικών επιχειρήσεων. Τα δεδομένα είναι το πετρέλαιο του 2ιου αιώνα.

Να υπενθυμίσω ότι όταν μιλάμε για διανομή ασφαλιστικών προϊόντων, αναφερόμαστε, στις ασφαλιστικές εταιρίες, στα παραδοσιακά δίκτυα μεσιτών, πρακτόρων, συντονιστών κλπ, στα online δίκτυα, στους ασφαλιστικούς διαμεσολαβητές δευτερεύουσας δραστηριότητα, φυσικά στο bancassurance και τους άλλους εν δύναμει διανομείς.

Όπως είναι απόλυτα λογικό λόγω, των ιδιαιτεροτήτων των τοπικών αγορών αλλά και των διαφορετικών ταχυτήτων τεχνολογικής ανάπτυξης τους, η Οδηγία για τη Διανομή ασφαλιστικών προϊόντων, έδωσε ένα «κοινό πλαίσιο» προ απαιτούμενων από τους διανομείς, το οποίο όμως προσαρμόστηκε αναλόγως για να ταιριάζει στην λειτουργία της αγοράς του κάθε κράτους μέλους.

Πηγή άρθρου

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email
Share on print

Ετικέτες

[adrotate banner="18"]
[adrotate banner="5"]
[adrotate banner="6"]

Πρόσφατα Άρθρα

Follow Us

[et_bloom_inline optin_id="optin_3"]