Γιατί το κράτος αγνοεί τα ανασφάλιστα οχήματα;

Φράσεις όπως «έρχονται ραβασάκια για τα ανασφάλιστα οχήματα», ή «αρχίζει η διασταύρωση των στοιχείων για τα ανασφάλιστα» και «ώρα μηδέν για τα ανασφάλιστα», έχουν γίνει… κλισέ τα τελευταία χρόνια, όμως μέχρι στιγμής όχι μόνο δεν υπάρχει κάποιο ουσιαστικό αποτέλεσμα αλλά ούτε και σημαντική πρόοδος σε μία διαδικασία που στη χειρότερη των περιπτώσεων θα έπρεπε να είχε ξεκινήσει από το 2013.

Το σχετικό νομικό πλαίσιο με τα αυστηρά μέτρα συμμόρφωσης και τα τσουχτερά πρόστιμα βρίσκεται σε ισχύ εδώ και τρία χρόνια. Για την ακρίβεια, ψηφίστηκε τον Απρίλιο του 2013 μετά από αρκετές καθυστερήσεις και αναβολές. Η υπουργική απόφαση για τον εντοπισμό των ανασφάλιστων οχημάτων και την επιβολή κυρώσεων στους παραβάτες δημοσιεύθηκε στην Εφημερίδα της Κυβέρνησης τον Μάρτιο του 2016.

Όμως τα ανασφάλιστα οχήματα κινούνται ακόμη αναμέσά μας, αυξάνοντας τον κίνδυνο τόσο για τους εκδρομείς του καλοκαιριού όσο και για την ομαλή καθημερινή κίνηση ανά την επικράτεια. Η απραξία του κρατικού μηχανισμού είναι χαρακτηριστική, ενώ σε τακτά χρονικά διαστήματα διαρροές από την κυβέρνηση και τις αρμόδιες υπηρεσίες δίνουν νέες υποσχέσεις για την αντιμετώπιση του φαινομένου.

Αρμοδίως τονίζεται ότι τα πρώτα πρόστιμα τελικά θα αρχίσουν να αποστέλλονται μέσα στον Σεπτέμβριο, καθώς το σύστημα εντοπισμού των ανασφάλιστων οχημάτων θα πρέπει να βρίσκεται σε πλήρη λειτουργία κατά τη δεύτερη αξιολόγηση του ελληνικού προγράμματος από τους Θεσμούς. Για μία ακόμη φορά, δηλαδή, η πολιτεία καθυστερεί να πράξει το αυτονόητο και να δώσει λύση σε ένα πρόβλημα που μόνο αμελητέο δεν είναι, ενώ παράλληλα στερεί από το κράτος και σημαντικά έσοδα.

Αυτή τη φορά, ωστόσο, δεν αποκλείεται να αποσταλούν στους παραβάτες οι επιστολές με τα πρόστιμα, από τη στιγμή που επιθυμία της κυβέρνησης είναι να κλείσει χωρίς καμία καθυστέρηση τα «περιφερειακά» ζητήματα της δεύτερης αξιολόγησης και να επικεντρωθεί στα πιο «βαριά» όπως τα εργασιακά.

Είναι λυπηρό το γεγονός ότι σε μία εποχή που η πολιτεία θέλει να αποδείξει ότι εξαντλεί την αυστηρότητά της σε θέματα είσπραξης οφειλών, τα ανασφάλιστα οχήματα συνεχίζουν να κατακλύζουν τους ελληνικούς δρόμους, ενώ οι «υποσχέσεις» για τσουχτερά πρόστιμα δεν έχουν φέρει τα επιθυμητά αποτελέσματα.

Μέσα στο 2016 είναι η τρίτη φορά που οι οδηγοί των ανασφάλιστων οχημάτων βρίσκονται αντιμέτωποι με το γράμμα του νόμου, όμως μόνο στα λόγια. Γιατί στις προηγούμενες δύο η διαδικασία δεν ξεκίνησε ποτέ, με αποτέλεσμα να συνεχίζουν να χάνονται τα σχεδόν 40 εκατ. ευρώ που προσμένει το δημόσιο.

Σημειώνεται πως με βάση τις εκτιμήσεις της αγοράς, τα έσοδα από τον εντοπισμό των ανασφάλιστων οχημάτων θα μπορούσαν να ξεπεράσουν ακόμη και τα 170 εκατ. ευρώ, ωστόσο στην κυβέρνηση κρατούν… μικρό καλάθι με τον Προϋπολογισμό του 2016 α αναφέρει ότι τα έσοδα από τα ανασφάλιστα οχήματα θα διαμορφωθούν σε 40 εκατ. ευρώ.

Οι εκτιμήσεις για τον αριθμό των ανασφάλιστων οχημάτων εμφανίζουν μεγάλες αποκλίσεις και μόνο η ολοκλήρωση της διασταύρωσης των στοιχείων από τις αρμόδιες Αρχές θα δώσει ξεκάθαρη απάντηση.

Όσο για τα πρόστιμα, η σχετική ΠΟΛ αναφέρει ότι στην περίπτωση που οι ιδιοκτήτες δεν ασφαλιστούν κινδυνεύουν με αφαίρεση πινακίδων και άδειας για χρονικό διάστημα από 10 ημέρες έως τρία χρόνια. Οι ποινές είναι ακόμη βαρύτερες για όσους οδηγούς εμπλακούν σε ατύχημα ενώ είναι ανασφάλιστοι. Επιπλέον, προβλέπεται και φυλάκιση δύο μηνών και επιβολή χρηματικού προστίμου 500 ευρώ για τα επιβατικά και 250 ευρώ για τα δίκυκλα.

Αναλυτικά τα πρόστιμα και οι διοικητικές κυρώσεις:

– Αφαίρεση πινακίδων, άδειας ικανότητας και άδειας κυκλοφορίας για 6 μήνες.
– Αφαίρεση πινακίδων και άδειας κυκλοφορίας για 2 χρόνια σε περίπτωση ατυχήματος ή για 3 χρόνια σε περίπτωση υποτροπής.
– Χρηματικό πρόστιμο υπέρ του Επικουρικού Κεφαλαίου, με πράξη της Αστυνομικής Αρχής, 1.000 ευρώ για τα λεωφορεία και τα Φ.Δ.Χ., 500 ευρώ για τα επιβατικά & 250 ευρώ για τα δίκυκλα.
– Φυλάκιση από δ2μήνες έως 1 χρόνο και χρηματική ποινή έως 3.000 ευρώ σε περίπτωση εμπλοκής σε ατύχημα.

Όσον αφορά τις ποινικές κυρώσεις αυτές περιλαμβάνουν φυλάκιση από 2 μήνες έως 1 χρόνο και χρηματική ποινή έως 3.000 ευρώ.

πηγή: liberal.gr σε συνεργασία με την «Ευρωπαϊκή Ένωσις – ΑΣΦΑΛΕΙΑΙ ΜΙΝΕΤΤΑ».

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email
Share on print

Ετικέτες

[adrotate banner="18"]
[adrotate banner="5"]
[adrotate banner="6"]

Πρόσφατα Άρθρα

Follow Us

[et_bloom_inline optin_id="optin_3"]