Την Κυριακή ήρθε στο inbox μου πρόσκληση της COSMΟΤΕ να ασφαλίσω το αυτοκίνητό μου στην COSMOTE Insurance, με ιδιαίτερα ανταγωνιστικά ασφάλιστρα. Στεναχωρήθηκα: Αλήθεια τώρα, αυτό περιμένουμε από τον ΟΤΕ, να ανοίξει μια (ακόμα) ασφαλιστική εταιρεία; Αυτό χρειάζεται η χώρα; Αυτός είναι ο ρόλος του;

Ευθύς αμέσως διευκρινίζω ότι είμαι από κείνους που πιστεύουν στον απόλυτο λειτουργικό διαχωρισμό. Για μένα δεν νοείται, και είναι καταστροφικό για οικονομίες μικρές όπως η δική μας, ο τηλεπικοινωνιακός πάροχος να κάνει και τον ασφαλιστή, η τράπεζα να πουλά ακίνητα και αυτοκίνητα, η ελεγκτική εταιρεία να κάνει τον σύμβουλο επιχειρήσεων. Καταστρέφεται ο ανταγωνισμός, κανιβαλίζεται η αγορά, και τελικά πέφτει η ποιότητα των υπηρεσιών και μειώνεται η ανταγωνιστικότητα της οικονομίας – και της κοινωνίας εν γένει.

Όμως εδώ δεν με απασχολεί αυτό. Εδώ απασχολεί η καινοτομία. Πρόσφατα φίλος Ολλανδός μου εξήγησε ότι τα startups στην Ολλανδία τα πηγαίνουν τόσο καλά επειδή κάθε μεγάλη εταιρεία της Ολλανδίας λειτουργεί υποχρεωτικά γραφείο καινοτομίας (innovation office), το οποίο αναγκαστικά κάθε χρόνο φέρνει καινοτόμες λύσεις από την αγορά στο εσωτερικό του οργανισμού. Και όλο αυτό το ξεκίνησε πριν χρόνια ο βασικός τηλεπικοινωνιακός τους πάροχος, που πρώτος εφάρμοσε αυτήν την πολιτική στο εσωτερικό του και στη συνέχεια, λόγω του ειδικού του βάρους, παρέσυρε και την υπόλοιπη αγορά.

Στην Ελλάδα το επίσημο κράτος έκανε ό,τι ήταν να κάνει για την καινοτομία και τα startups: Τώρα το Equifund και πριν το Jeremie έδωσαν τα απαραίτητα χρήματα. Δημιουργήθηκε το κατάλληλο εταιρικό εργαλείο, δηλαδή οι ΙΚΕ, το 2012. Μικρο-βελτιώσεις φυσικά χρειάζονται ακόμα, όμως έχουν εντοπιστεί και σιγά-σιγά υλοποιούνται.

Δυστυχώς όμως οι μεγάλοι οργανισμοί δεν έχουν ακολουθήσει. Πιθανώς χτυπημένοι από την κρίση έχουν μείνει να παρέχουν με μέτριο τρόπο τις αυτονόητες βασικές τους υπηρεσίες. Αν έχει κανείς αντίρρηση, ας ρίξει μια ματιά στο απαρχαιωμένο web banking των τραπεζών. Αναφέρω μάλιστα μόνο αυτές, επειδή η ΔΕΗ, η ΕΥΔΑΠ και οι υπόλοιποι απλά δεν έχουν ούτε web ούτε app – σε εποχές smart grid και water management μόλις μετά βίας καταφέρνουν την ηλεκτρονική εξόφληση των λογαριασμών τους…

Παρόλα αυτά, αντί να προσέξουν να βελτιώσουν την βασική τους υπηρεσία οι ίδιοι αυτοί οργανισμοί ξανοίγονται σε νέα επιχειρηματικά πεδία. Παραπάνω είδαμε για την COSMOTE Insurance – γιατί όχι επομένως και COSMOTE αεροπορικά εισιτήρια; Ξενοδοχεία από Τράπεζες; Υπηρεσίες κοινοχρήστων από την ΔΕΗ; Συντήρηση κήπων από την ΕΥΔΑΠ;

Δεν νομίζω ότι αυτό είναι που περιμένει η χώρα από τους μεγάλους της οργανισμούς – πέρα από την ορθότητα τέτοιων αποφάσεων με επιχειρηματικά αλλά και με νομικά(!) κριτήρια. Οι οργανισμοί αυτοί έχουν τη δυνατότητα να πάρουν οικονομικά ρίσκα καινοτομώντας. Μπορούν να γίνουν πελάτες (ελληνικών και μη) startups ή και να τα εξαγοράσουν ακόμα, δημιουργώντας το επόμενο success story.

Το μόνο που δεν χρειάζεται η ελληνική αγορά είναι μια ακόμα ασφαλιστική εταιρεία – από τον ίδιο αυτόν τηλεπικοινωνιακό οργανισμό που πριν ένα χρόνο με ταλαιπώρησε πολύ για μια απλή περίπτωση αναβάθμισης τηλεπικοινωνιακής σύνδεσης…

Πηγή: emea.gr